Noticias

Resumen de la Costa Central / Central Coast roundup

Por/By El Latino-KEYT
[email protected]

Después de 16 años de servir a la comunidad de la ciudad, el 1 de julio próximo se estará clausurando el servicio de Oxnard’s Harbor & Beaches Dial-a-Ride.

La decisión de tipo unilateral la tomó en enero el Comité de Política y Transporte de la Ciudad de Oxnard, formado por el Alcalde Tim Flynn y la concejal Carmen Ramírez, quienes estuvieron de acuerdo con la recomendación de la Administradora de de la Ciudad, Cynthia Daniels “de poner fin al servicio”.

La Ciudad dice que el servicio, que inició en el 2000, no es rentable, indicando que tienen poca cantidad de pasajeros a pesar de que cualquier persona puede utilizarlo, no sólo a las personas mayores y aquellas con discapacidades.

El Oxnard’s Harbor & Beaches Dial-a-Ride es operado por el Ventura County Shuttle, una empresa privada, y el cual opera de lunes a sábado, usando sólo un mini bus equipado para personas minusválidas.

De acuerdo a los datos públicos el coste anual del servicio de transporte es de $163,500.

Según con un artículo del períodico Ventura County Star Daniels indicó que el servicio es de bajo rendimiento.

«Nuestra relación de recuperación de cobro es de alrededor del 10 por ciento, mientras que el estándar de la industria es del 20. Es necesario ganar al menos 20 centavos por dólar”, agregó.

El viaje para adultos es de $2, mientras que para las personas de la tercera edad y para discapacitadas es de $1.50.

De acuerdo al Ventura County Shuttle, en diciembre del año pasado sólo 34 pasajeros regulares usaron el servicio.

El mismo opera en una ruta entre el puerto de las Channel Islands, zonas de playas de Oxnard, e incluye viajes desde y hacia el aeropuerto de Oxnard, el Centro de Tránsito y el Centro de Transferencia de la Calle C.

El servicio también opera en partes de Port Hueneme y áreas cercanas no incorporadas a la Ciudad de Oxnard..

Según las autoridades, otro factor en la decisión de suspender el servicio es que la ciudad de Port Hueneme y el Condado ya no ayudan a financiarlo.

Sólo para este año fiscal, el servicio está siendo financiado por el Gold Coast Transit District de Oxnard.

TRES DETENIDOS DESPUÉS DE GOLPEAR A UN HOMBRE

Un hombre de 20 años de Ventura se está recuperando de lesiones no muy graves que sufrió después de una paliza que recibió sin causa alguna, a manos de tres sospechosos adolescentes, según la policía.

LC-ROUNDUP-052516-1-WEl hecho ocurrió en la zona del Grant Park localizado en el 699 Brakey Road en la ciudad de Ventura justo después de 3:00 p.m. del jueves.

Así, el Departamento de Policía de Ventura (VTPD) detuvo a Hugo Cervantes de 19 años de edad, Noel Cavazos de 18 años de edad, y a Carlos Pérez-Mares 18 años de edad, en relación con el ataque.

Los tres sospechosos son residentes del Condado de Ventura.

El VTPD indicó que la víctima y su amigo estaban sentados en un coche estacionado cerca del Grant Park cuando tres sospechosos condujeron hasta allí y se detuvieron.

Los sospechosos luego se enfrentaron a la víctima, identificada como Erick Stevenson de 20 años de edad, fuera de su coche y comenzaron a golpearlo en la cabeza y la cara.

Los investigadores dicen que Stevenson fue entonces empujado hacia abajo a una colina cercana por lo que cayó a corta distancia.

A continuación los sospechosos enfrentaron a la segunda víctima, Adam Eilar de 20 años de edad, y lo golpearon varias veces, sin embargo éste no fue herido.

«Durante el altercado, Cavazos sacó un cuchillo y apuñaló a uno de los neumáticos del vehículo de Stevenson. Cervantes y Pérez-Mares también lanzaron piedras contra su vehículo y rompieron la ventana del lado del conductor», indicó el comandante Tom Higgins.

«Cavazos, Cervantes y Pérez-Mares luego se fueron de nuevo en su vehículo y huyeron del lugar. Un agente que respondió a la llamada vio al vehículo en la zona, por lo que llevó a cabo una parada de tráfico. Los tres sospechosos fueron detenidos», agregó el comandante.

Cavazos, Cervantes y Pérez-Mares fueron trasladados a la cárcel del Condado de Ventura bajo cargos de agresión menor y grave, vandalismo grave y conspiración.

ESTADIO DEL SBCC CERRADO

El Santa Barbara City College ha anunciado que el muy concurrido estadio La Playa estadio será cerrado debido a reparaciones necesarias de la superficie de pista.

El estadio cerrará el martes 31 de mayo y volverá a abrir el sábado 2 de julio.

Por razones de seguridad, el cierre incluye todas las entradas al estadio sin acceso tamnpoco a las gradas del recinto donde muchos llegan a ejercitarse.

«El Estadio Playa es un punto central de actividades para nuestros estudiantes, así como para la comunidad local, sin embargo, el uso intenso de la pista requiere reparaciones regulares para mantener su integridad «, manifestó Ryan Byrne, Director de Deportes.

El SBCC ofrece dos clases sin crédito en la pista y el campo de crédito y 08 a.m.-9 p.m., cuatro días a la semana.

Las autoridades han calculado al menos 33,600 horas de uso de los estudiantes en las horas de clase, durante un poco más de dos semestres al año, sin contar las competencias atléticas que ahí se disputan, cursos de verano, y el uso del público en general.

El campo se utiliza durante la primavera para partidos de fútbol de las secundarias de la zona y durante la Semana Santa se lleva a cabo un Festival.

CIUDAD DEMANDARÁ A PAAP POR DERRAME DE PETRÓLEO

La Alcaldía de Santa Bárbara presentó una demanda de $2.2 millones amparándose en la Ley de Contaminación por Hidrocarburos contra Plains All American Pipeline el 19 de mayo de 2016, justo un año después del derrame de aceite de Refugio Beach.

En julio del 2015, el Ayuntamiento de SB autorizó a su abogado Ariel Calonne, para interponer una demanda en contra de la petrolera como consecuencia a los significativos daños económicos que la Ciudad sufrió debido al derrame.

La Alcaldesa Helene Schneider afirmó.

«La ciudad ha examinado los datos de una manera cuidadosa y metódica, y estamos seguros de que la pretensión de la Ciudad se basa en un perjuicio real para la salud financiera de la Ciudad».

La Alcaldía, trabajando en conjunto con los asesores especiales Scott Summy e Irma Espino de Baron & Budd, P. C., consultó con expertos altamente cualificados que llevaron a cabo un análisis exhaustivo de los daños de la Ciudad.

Una evaluación preliminar realizada por expertos mostró que en los meses después del derrame, la ciudad sufrió $2.2 millones en impuestos e ingresos perdidos.

La evaluación preliminar sugiere también daños económicos significativos y permanentes.

El análisis del impacto y los daños del derrame aún continúan, y se completarán en los próximos meses.

LC-ROUNDUP-052516-2-WPor si fuese poco, el Departamento de la tubería de transporte de Estados Unidos y la Administración de Seguridad de Materiales Peligrosos dio conocer los resultados de su investigación esta semana sobre el desastre ecológico del 19 de mayo del 2015, indicando que una alcantarilla mal sellada en las tuberías de Refugio Beach y una alarma que sonó en la central de la compañía en Texas, fueron ignoradas.

Indicando que estos fueron algunos de los factores que contribuyeron a la gravedad del derrame, según los resultados publicados por PHMSA.

«El operador no logró, en varios niveles, prevenir, detectar y responder a este incidente», manifestó María Teresa Domínguez, administradora de la PHMSA vía telefónica en una conferencia con los medios de comunicación.

El informe del PHMSA, titulado «Investigación de Fallo,» consta de más de 500 páginas y revela las causas oficiales como la corrosión externa de la tubería 901, la cual arrojó 3,000 barriles de crudo o 123,000 galones, cifra menor a los 140,000 galones indicados en la compañía en un principio.

«Las discrepancias entre la medición de sus equipos y la corrosión real eran de hasta un 40 por ciento», informó Linda Daugherty, directora de la Región Central del PHMSA.

CIENTOS SE GRADÚAN DE DARE EN SM

Más de 1.000 estudiantes de 6º grado de los Distritos Escolares de Santa María y Bonita celebraron la graduación del programa de Educación de Resistencia al Abuso de Drogas (D.A.R.E., por sus siglas en inglés) el viernes por la mañana en el Santa María Elks Lodge.

Los graduados eran de las escuelas Battles Elementary, Bruce Elementary, Jimenez Elementary, Liberty Elementary, Oakley Elementary, Ontiveros Elementary, Sanchez Elementary, y las escuelas primarias Tunnell.

El evento marcó la finalización de un programa de 10 semanas dirigido por el oficial retirado del Departamento de Policía de Santa Maria (SMPD) Al Torres.

En el transcurso del curso, los alumnos aprendieron de los peligros y efectos negativos de las drogas, el alcohol, el tabaco, la intimidación y la violencia.

Al término de las clases del programa, se requiere que cada estudiante escriba un ensayo que detalla lo que han aprendido, e incluir una promesa de permanecer alejados de las drogas, alcohol y el tabaco.

Se elgió a un ganador por cada escuela, y se le permitió leer su ensayo durante la ceremonia de graduación.

Los ocho ganadores también recibieron una medalla y un certificado.

Un punto culminante durante la ceremonia fue la presentación de la personalidad de televisión y radio retro Bill, un orador motivacional que está celebrando su 19 año como D.A.R.E. y quien es el embajador internacional oficial.

El D.A.R.E. programa ha sido instruido en las escuelas primarias de Santa María-Bonita desde 199, siendo creado hace más de 30 años por el entonces jefe de la policía de Los Ángeles, Daryl Gates, como un vehículo para mantener a los niños alejados de las drogas, el alcohol y la violencia. Según la organización, el programa se implementa en el 75 por ciento de los distritos escolares de la nación y en más de 52 países.

ENGLISH

After 16 years of service to the community, Oxnard’s Harbor & Beaches Dial-a-Ride service is ending July 1.

The decision was made back in January by the city’s Transportation Policy Committee, made up of Mayor Tim Flynn and City Council member Carmen Ramirez, who agreed with City Manager Cynthia Daniels’ recommendation to end the service.

Although the service is open to everyone, not just seniors and people with disabilities, it has suffered from low ridership according to city officials.

According to public data, the annual cost of the shuttle is $163,500.

In an article in the Ventura County Star, Daniels said the service is underperforming.

«Our fare box recovery ratio is around 10 percent, whereas the industry standard is 20 percent. You need to make 20 cents on the dollar,” she said.

An adult ride is $2, and a senior/disabled ticket is $1.50.

According to Ventura County Shuttle, the private company that operates the service, in December of last year only 34 regular passengers used it.

It operates in the Channel Islands Harbor and beach areas of Oxnard, and includes trips to and from the Oxnard Airport, Oxnard Transit Center and C Street Transfer Center. The service also operates in parts of Port Hueneme and nearby unincorporated areas.

Another factor in the decision to halt the service is that the city of Port Hueneme and the county no longer help fund it, authorities said.

For this fiscal year only, the service is being funded by state Transportation Development Act money funneled through the Gold Coast Transit District in Oxnard.

The Oxnard’s Harbor & Beaches Dial-a-Ride runs Monday through Saturday, using a single wheelchair-accessible mini bus.

THREE ARRESTED AFTER BEATING A MAN

A 20-year-old Ventura man is recovering from non-life threatening injuries he received after an unprovoked beating at the hands of three suspects in their late teens, according to police.

The incident occurred in the area of Grant Park at 699 Brakey Road in the city of Ventura just after 3 p.m. Thursday.

Ventura police arrested 19-year-old Hugo Cervantes, 18-year-old Noel Cavazos, and 18-year-old Carlos Perez-Mares, in connection with the attack. All three suspects are Ventura residents.

Police say the victim and his friend were sitting in a parked car at a turnout near Grant Park when three suspects drove by and stopped. The suspects then confronted the victim, identified as 20-year-old Erick Stevenson, outside of his car and started hitting him in the head and face.

Investigators say Stevenson was then pushed down a nearby hillside and fell a short distance.

The suspects then confronted the second victim, 20-year-old Adam Eilar, and hit him several times, however Eilar did not appear to have been injured in that attack.

«During the altercation, Cavazos removed a knife and stabbed one of the tires of Stevenson’s vehicle. Cervantes and Perez-Mares also threw rocks at his vehicle and broke the driver’s side window,» said Commander Tom Higgins with the Ventura Police Department.

«Cavazos, Cervantes and Perez-Mares then got back into their vehicle and fled the scene. An officer responding to the call saw the vehicle driving in the area and conducted a traffic stop. All three suspects were detained,» added Higgins.

The three suspects were booked into Ventura County Jail for felony and misdemeanor battery, felony vandalism and conspiracy.

LA PLAYA STADIUM CLOSED IN SUMMER

Santa Barbara City College has announced that La Playa Stadium will be closed for needed surface repair to the college’s track.

The Stadium will close on Tuesday, May 31 and reopen on Saturday, July 2. 

For safety reasons, the closure includes all entrances to the stadium with no access to the stadium steps.

“SBCC’s La Playa Stadium is a central point for activities for our students as well as the local community,” said Ryan Byrne, SBCC Athletic Director.

“The heavy usage of the track necessitates regular repairs to maintain its integrity.” 

SBCC offers both credit and non-credit classes on the track and field from 8 a.m. to 9 p.m., four days a week.

Officials have calculated at least 33,600 student hours of use in class hours alone over two semesters annually, not counting athletic competition, summer sessions, and community use.

The annual Easter Relays are held at La Playa each year, along with a number of other special community events. 

The field is used in the fall by a local high school for its home football games, and hundreds of local Santa Barbara area residents use the track and stadium steps daily for their own personal fitness.

“SBCC takes great pride in being a community partner,” said Byrne.

“This temporary closure is needed to make repairs and ensure the facility is in the best condition to serve the needs of students and the community.”

CITY TO SUE PAAP FOR OIL SPILL

The City of Santa Barbara announced plans to file a $2.2 million interim claim under the Oil Pollution Act against Plains All American Pipeline on May 19, 2016, the first anniversary of the Refugio Oil Spill.  In July 2015, the Santa Barbara City Council authorized City Attorney Ariel Calonne to pursue a claim against Plains as a result of significant economic damages the City suffered due to the oil spill.

Mayor Helene Schneider stated: “The City has examined its records in a careful and methodical manner. We are confident that the City’s claim is based upon real harm to the City’s financial health.”

The city, working with special counsel Scott Summy and Irma Espino of Baron & Budd, P.C., consulted with highly qualified experts who conducted an extensive analysis of the city’s damages. 

A preliminary expert assessment shows that in the months following the cpill, the city suffered $2.2 million in lost taxes and revenues.

The preliminary assessment also suggests economic damages are significant and ongoing. The City’s analysis of impact and damages is continuing, and will be completed in the coming months.

The U.S. Department of Transportation’s Pipeline and Hazardous Materials Safety Administration released results of its investigation Thursday into the Plains All American Pipeline spill of May 19/ A concrete culvert above Refugio Beach and a ringing alarm in Texas, both ignored, were just two contributing factors to the severity of the spill, according to the findings released by PHMSA.

«The operator failed, on multiple levels, to prevent, detect and respond to this incident,» Marie Therese Dominguez, PHMSA administrator said via media conference call.

The PHMSA report, titled «Failure Investigation,» is more than 500 pages long and reveals the official cause as external corrosion to pipeline 901, which spewed 3,000 barrels of crude or 123,000 gallons, less than the 140,000 gallons stated in earlier findings by the operator.

PHMSA places the blame squarely on Plains All American Pipeline, finding the company’s inspection tools did not accurately detect the extent of the pipe’s corrosion.

«The discrepancies between the tool measurement and the actual corrosion were as much as 40 percent,» said Linda Daugherty, director of PHMSA’s Central Region.

HUNDREDS GRADUATE FROM DARE IN SM

More than 1,000 6th grade students in the Santa Maria-Bonita School District celebrated graduation from the Drug Abuse Resistance Education (D.A.R.E.) program on Friday morning at the Santa Maria Elks Lodge.

Students at the ceremony included those from: Battles Elementary, Bruce Elementary, Jimenez Elementary, Liberty Elementary, Oakley Elementary, Ontiveros Elementary, Sanchez Elementary and Tunnell Elementary schools.

LC-ROUNDUP-052516-4-WThe event marked the completion of a 10-week program led by retired Santa Maria Police Department officer Al Torres.

Over the course of the program, students are taught the dangers and negative effects of drugs, alcohol, tobacco, bullying and violence.

Upon completion of classroom curriculum portion of the program, each student was required to write an essay detailing what they’ve learned, and include a promise to remain drug, alcohol and tobacco free.

One winning essay was chosen from each school, and the eight winners were allowed to read their essay during Friday’s graduation ceremony. The winners also received a medal and certificate during the ceremony.

A highlight during the graduation ceremony was a presentation by television and radio personality Retro Bill, a motivational speaker who is celebrating his 19th year as an official international D.A.R.E. ambassador.

During his hour-long presentation, Retro Bill inspired the students to stay away from drugs, alcohol and tobacco, to believe in themselves, to «tune out» bullies and respect law enforcement.

The D.A.R.E. program has been taught in Santa Maria-Bonita elementary schools since 1993. According to Commander Kendall Greene, it has survived several potential cut backs thanks to a firm commitment by city leaders, including Mayor Alice Patino and City Manager Rick Haydon.

D.A.R.E. was created more than 30 years ago by then-Los Angeles Police Chief Daryl Gates as a vehicle to steer kids away from drugs, alcohol and violence. According to the organization, the program is implemented in 75 percent of the nation’s school districts and in more than 52 countries.